Schizofreen woordmerk

Negen ontwerpers waren ervoor nodig om de vervanger van de vlieger, door tegenstanders ook wel spermacel genoemd, te maken: het woordmerk van Den Haag. Vorig jaar november besloot het college van burgemeester en wethouders van Den Haag dat datzelfde Den Haag een merk werd. Daar paste de vlieger van Anton Corbijn, een dure grap destijds van wethouder van feesten Frits Huffnagel, niet meer bij. CDA-er Karsten Klein verslaat hem nu door te komen met een woordmerk.

Voor vorig jaar stond dit project voor bijna € 2 miljoen op de begroting. Maar dat we in een merk gingen wonen en dat we er een schizofreen beeldmerk voor terug kregen, stond daar niet bij. Wel dat de citymarketing over zou gaan in citybranding. Engelse termen die vaak staan voor veel holle frasen en veel geld. Dat blijkt ook als je kijkt dat er dus negen ontwerpers nodig waren voor het nieuwe Haagse woordmerk. Er is een kek filmpje bij gemaakt om het aan de man te brengen. Want ook dat hoort bij citybranding, kennelijk. De branding hoort wel bij Den Haag, maar dat andere wat mij betreft niet. Wat is er mis met het woord stadspromotie, vraag ik bij deze aan verantwoordelijk wethouder Karsten Klein.

Een goede stad heeft geen woordmerk nodig. I Amsterdam is toch ook een beetje raar. En trekt het nou werkelijk meer toeristen, zakenlui en dagjesmensen naar de stad? Ik betwijfel het. Deze stad moet het toch hebben van de mooie oudbouw, de paleizen en het strand. De geschiedenis en het werkpaleis van de Koning. De pier en Madurodam. Meer diversiteit dan de twee smaken die het woordmerk suggereert. En had het groen geel gemaakt, toch de kleuren van de stad. Of had het groen wat blauwiger gemaakt, zodat het aan onze blauwgroene zee doet denken. Maar nee, schreefloos tegen schreef en groen tegen zwart. Ik heb al veel leuke parodieën op dit woordmerk voorbij zien komen. Bijna allemaal afbraakvarianten. Al gun ik de negen ontwerpers hun gage, voor mij had het niet gehoeven. Doe mij de Haagse Règâh maar weer terug. En laat me in de stad wonen en niet in een (woord)merk.

Gepubliceerd door

Elske

Elske Koopman, creatieve webredacteur, contentspecialist, redacteur en sociale mediagebruiker. Ik schrijf interviews, achtergrondverhalen en ik hou van reportages: mensen en locaties leren kennen. Ik schrijf graag over de politiek, maar voor een artikel over een mooi bouwproject, een reportage over de politie of een ander leuk artikel ben ik altijd in. Nieuwsgierig, snel, sociaal, accuraat, heeft een hart voor de Nederlands taal. Ik ben in te huren voor uw teksten en ook beschikbaar voor een vaste baan.