De keuze van Nina Graziosi

De entree van travertin is kenmerkend voor de Alpha Tower- voorheen A-toren- bij de Amsterdam Arena. Het is het kantoor van Commerz Real AG. De investeerder vroeg Graziosi Progetti een ontwerp te maken om de entree op te frissen. Naast de nieuwe grafische identiteit moest het gehele pand een architectonische opwaardering krijgen: een moderner uiterlijk en beleving.

Alpha Tower is met 23 verdiepingen één van de hoogste kantoorgebouwen van Amsterdam. Het gebouw was toe aan een opfrisbeurt om het weer bij de tijd te maken, een specialisme van Graziosi Progetti. “Wij gaan altijd naar het pand toe en leggen vast wat ons tegenstaat. De gave dingen laten we zoals het is, zoals in dit geval het travertin”, zegt NiNa Graziosi van architectenbureau Graziosi Progetti. De entree was verder gedateerd, ondiep en erg donker door het gebruik van veel geel gebeitst hout en de natuurstenen vloer in ongeveer dezelfde kleur. “Het leek wel een pakje boter door de combinatie van travertin met de wanden en vloer in ongeveer dezelfde gele kleur. De entree had een vide en voelde heel hoog aan. Bovendien staan de liften met hun rug naar de entree, waardoor daar achter in het donker een zwart gat bestond.

Spionnetjes

De oplossing vond Graziosi in het afdichten van de vide. Bij haar eerste bezoek vond ze de hoogte in het donker onprettig aanvoelen. Ze bedacht een verlaagd plafond van een grote witte schijf die aan de randen los van de wanden in de ruimte hangt. De balie is met de rug naar de entree gezet, zodat vanaf die plek via spiegels op de wit geverfde wanden de entree, de toegang tot de parkeergarage en de plek voor de liften goed in het zicht blijven. “Heel Hollands, het zijn een soort spionnetjes”, aldus de architect. Bovendien lijkt de ondiepe entree zo ruimer. Onderaan de witte schijf zitten stalen akoestische lamellen van Durlum die zicht geven op het grijze plafond boven de schijf. Tussen de lamellen zitten richtbare spots erin die de liftzone aanlichten. Om het plafond iets minder donker te laten lijken, zijn bovenin de schijf LEDlijnen geplaatst. Aan de achterkant van de liften is een uitloper van de schijf gemaakt om de twee ruimtes beter met elkaar te verbinden. “Het is ook een verwijzing naar de tweede fase van de revitalisatie waarbij op de begane grond vergaderzalen komen”, zegt Graziosi.

Op de grond ligt leatherlook hardsteen in het lichtgrijs met eiken kanthout waar zitjes voor informele ontmoetingen op zijn geplaatst. De materialen op de vloer geven het een warme uitstraling. Elk zitje is voorzien van een aantal stoelen en een stalamp die met een boog het licht in het midden hangt. “Ook dat is om de ruimte kleiner te maken en de menselijke maat erin te brengen. Die was voor de revitalisering niet aanwezig. Je hebt het gevoel dat je knus dicht bij elkaar zit, als de afstand tot het plafond lager lijkt”.

Atomiumvormig

Overal in de hal en buiten onder de luifel hangen asymmetrische atomiumvormige lampen. Zij dienen ook om de ruimte te breken en de menselijke maat terug te brengen. Ze lijken verschillend van vorm en grootte. “Dat is gezichtsbedrog. We hebben ze op verschillende hoogten gehangen. Als je uit de parkeergarage komt hangt er een meteen in het zicht en als je verder loopt, zie je de volgende al. Dat geeft een mooi effect. Het zijn binnenlampen, maar de luifel is zo groot, dat we ze daar ook onder hebben gehangen.”, aldus Graziosi.

Het toepassen van dezelfde armaturen binnen en buiten legt een verband tussen het interieur en de buitenruimte. Buiten loopt binnen door, net als de travertin die van buiten naar binnen de ingang en de entree doorkruist. De atomiumvormige lampen zijn gemaakt van een harde kunststof, polyethyleen (PE), en daarmee hufterproof. “Dat moest ook wel gezien de ligging in Amsterdam Zuidoost”, zegt Graziosi.

Bovendien is er nog meer buiten naar binnen gehaald. Eén wand in de entree is van planten voorzien. Deze green wall heeft ook weer een spiegel die de hal optisch verlengt, waardoor die minder ondiep lijkt. Een groot voordeel van deze groene wand is bovendien dat hij geluid absorbeert. Zo is een nieuwe entree ontstaan die een nieuwe dynamiek geeft aan het gebouw en het een kwalitatieve duurzame uitstraling geeft. In de hele entree is bovendien warm licht toegepast, net als in menig huiskamer, om de menselijke maat die miste in de kille donkere entree van het kantoorpand ook op dat punt terug te brengen.

 

Gepubliceerd door

Elske

Elske Koopman, creatieve webredacteur, contentspecialist, redacteur en sociale mediagebruiker. Ik schrijf interviews, achtergrondverhalen en ik hou van reportages: mensen en locaties leren kennen. Ik schrijf graag over de politiek, maar voor een artikel over een mooi bouwproject, een reportage over de politie of een ander leuk artikel ben ik altijd in. Nieuwsgierig, snel, sociaal, accuraat, heeft een hart voor de Nederlands taal. Ik ben in te huren voor uw teksten en ook beschikbaar voor een vaste baan.