Problemen Avalex groter dan voorzien

RIJSWIJK – De problemen bij afvalinzamelingsbedrijf Avalex zijn groter dan eerder was voorzien. Tijdens een deels besloten vergadering van het algemeen bestuur van de afvalverzamelaar bleek de werkelijke omvang van de problemen. In Leidschendam-Voorburg en Rijswijk zijn deze week extra raadsvergaderingen over de kwestie direct na de vervolgvergadering van het bestuur.

Avalex had over het boekjaar 2010 er een tekort was van € 1,3 miljoen, over 2011 € 2,5 miljoen en voor 2012 dreigt ook een fors tekort van € 3,2 miljoen. In totaal is er dus sprake dus een tekort van 7 miljoen euro over drie jaar.

Dit treft enkele gemeenten in de regio. Tussen zes gemeenten waaronder Leidschendam-Voorburg,  Rijswijk en Wassenaar en Avalex is er een samenwerkingsverband op het gebied van de uitvoering van reinigingstaken. Er is een ondertekende mantelovereenkomst die loopt tot 1 januari 2013.

Eerder dit jaar bleek dat het niet goed ging met het bedrijf. De gemeenten lieten de zaak onderzoeken en dat leidde tot een vernietigend rapport van Deloitte. De begrotingsmethode van het bedrijf deugde niet en werd ook niet bijgesteld toen de eerste problemen zichtbaar werden. Daarnaast zijn er ook problemen ontstaan met de invoering van een nieuw softwaresysteem. Directeur Peter Floor van het in opspraak geraakte Avalex werd in mei op non-actief gesteld. De financiële administratie bleek een rotzooi te zijn en ondoordachte investeringen zorgden voor een verlies van miljoenen.

Het dagelijks bestuur, dat uit wethouders van de zes gemeenten bestaat, stuurt de directeur van Avalex aan en het algemeen bestuur stelt de begroting en jaarrekening vast. Tijdens de vergadering van het algemeen bestuur, bestaande uit vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten, in Rijswijk bleek dat het begrotingstekort volgens interim-directeur Peter Lincklaen Arriens niet zal worden opgelost door belastingverhogingen of ontslagen. Volgens hem kunnen de problemen binnen een paar jaar voortaan worden voorkomen door efficiënter te werken en beter met elkaar te overleggen. In dezelfde vergadering bleek dat het slechte besturen van het bedrijf de grootste reden is voor het enorme tekort. De wethouders van zes gemeenten hadden echter moeten toezien dat er goed zou worden bestuurd. Voor de vergadering was er nog gedoe, omdat de beloofde stukken niet ruim voor de vergadering beschikbaar waren. Deze kwamen pas toen de vergadering op het punt van beginnen stond, op aandringen van onder meer Frank Rozenberg van Gemeentebelangen uit Leidschendam-Voorburg.

Rozenberg vond in juni al dat de beide wethouders Van Ostaijen en Schellings hun conclusies moesten trekken, omdat zij geen goed toezicht op Avalex hebben gehouden. Of hij dit keer weer zo ver gaat, kan hij nog niet zeggen: “Ik ben de stukken nog aan het bestuderen. Wel vreemd dat onze wethouder al heeft aangekondigd dat hij niet inhoudelijk gaat reageren, we moeten de vervolgstap nog even afwachten. Er is zoiets als bestuurlijke verantwoordelijkheid en ik ben benieuwd hoe ze daarmee omgaan”. Rozenberg had na de vergadering van het Algemeen Bestuur van vorige week nog een kleine aanvaring met Dick Jense, wethouder in Rijswijk over de late openbaarmaking van de stukken en de agenda. “Dat doen we nooit en zeker niet voor raadsleden”, had de wethouder gezegd. “Het was vast grappig bedoeld, maar dit is niet grappig. Het bestuur moet zich in openbaarheid verantwoorden voor wat hier is gebeurd”, aldus Rozenberg.

Gepubliceerd door

Elske

Elske Koopman, creatieve webredacteur, contentspecialist, redacteur en sociale mediagebruiker. Ik schrijf interviews, achtergrondverhalen en ik hou van reportages: mensen en locaties leren kennen. Ik schrijf graag over de politiek, maar voor een artikel over een mooi bouwproject, een reportage over de politie of een ander leuk artikel ben ik altijd in. Nieuwsgierig, snel, sociaal, accuraat, heeft een hart voor de Nederlands taal. Ik ben in te huren voor uw teksten en ook beschikbaar voor een vaste baan.